Fibroid / Ketumbuhan dalam Rahim

Doctor holding Uterus and Ovaries model.

Fibroid, juga dikenali sebagai ketumbuhan dalam rahim, adalah pertumbuhan tisu yang tidak berbahaya di dalam dinding rahim wanita. Ketumbuhan ini biasanya tidak bersifat kanser dan boleh wujud dalam pelbagai saiz. Fibroid boleh menyebabkan gejala seperti haid yang berat, sakit panggul, kencing yang kerap, dan kesukaran untuk hamil. Cara mengelakkan fibroid tidak diketahui dengan pasti, tetapi terdapat beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko:

  1. Pemakanan Sihat: Mengamalkan pemakanan seimbang yang kaya dengan buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, dan protein berkualiti dapat membantu dalam menjaga kesihatan rahim.
  2. Senaman Berkala: Melakukan senaman secara berkala dapat membantu dalam mengurangkan risiko fibroid. Senaman aerobik, seperti berjalan kaki atau berenang, boleh membantu dalam menjaga berat badan yang sihat.
  3. Kawalan Berat Badan: Menjaga berat badan yang sihat dapat membantu mengurangkan risiko fibroid. Kelebihan berat badan dikaitkan dengan peningkatan risiko fibroid.

Cara mengubati fibroid bergantung kepada faktor seperti saiz dan gejala yang dialami. Beberapa kaedah rawatan yang mungkin termasuk pengambilan ubat untuk mengurangkan gejala, pembedahan untuk membuang fibroid, atau terapi pemancaran untuk menghancurkan fibroid. Sekiranya anda ingin mendapatkan konsultasi berkaitan masalah fibroid atau ketumbuhan dalam rahim, dapatkan temujanji atas talian bersama doktor di SalamDoktor.

Konsultansi Online

Anda mempunyai persoalan tentang kesihatan wanita? Dapatkan konsultansi secara online bersama doktor kami.

Ada Masalah Berkaitan Fibroid / Ketumbuhan dalam Rahim?

Dapatkan khidmat nasihat doktor bertauliah dan berkepakaran dalam kesihatan wanita hari ini mengikut kesesuaian masa anda.
Scroll to Top